Wednesday, February 15, 2012

dalam dunia aku

bila duduk termangu, aku mula menyusur satu ruang yang aku rasakan betapa janggalnya aku. janggal dalam realiti dan dunia aku sendiri. sedangkan realiti dan dunia inilah yang akan membawa aku satu hari nanti. di mana aku berdiri dan ke mana aku akan bertapak. bila duduk termangu tidak semena-mena aku rasakan yang aku tak ubah seperti makhluk yang hanya mengeluh; akan nasib dan kekurangan. sedangkan perkara itu lazim dan hakikat yang perlu dihadapi. bila duduk termangu, aku rasakan aku tidak mampu untuk melakukan sesuatu yang melampau batas akal, yang boleh mencabar diri aku sendiri, sedangkan aku perlu melakukan perkara-perkara yang paling aku takuti.

rasa-rasa seperti inilah yang membuatkan aku merasa lebih janggal akan duniaku sendiri. setiap hari aku pujuk diri aku sendiri supaya berusaha untuk berubah. berubah untuk menjadi diri aku sendiri sudah memadai. jangan berubah untuk menjadi orang lain. tunjukkan kehebatan sebagai diri sendiri daripada menunjuk kehebatan seperti orang lain. itu yang aku selalu titipkan.

aku yakin, aku bukanlah orang yang paling lemah di kalangan umat. dalam lemah sebenarnya ada kuat. walaupun sebesar zahrah. aku perlu mencari yang itu.

dan aku yakin, aku adalah hamba yang paling lemah disisiNya. agar aku terus menjadi kuat, dengan hari-hari dan duniaku sendiri. Insyaallah.

0 semut-semut: