Sunday, January 8, 2012

nikmat syukur 2011

hari ni 9 Januari 2012. maknanya dah 9 hari aku bertapak kat alam 2012 nih. sebuah permulaan yang baik bagi aku. kerana aku tinggalkan 2011 dengan senyuman, di atas momen-momen yang tidak disangka. kadangkala ada juga momen yang memang indah tak terkata.
2011 membuatkan aku lebih matang untuk kenal diri aku sendiri. kemampuan aku untuk mecapai sesuatu. 'produk' yang telah aku hasilkan, cemerlang atau sebaliknya. dan 2011 juga membuatkan aku lebih arif tentang sekeliling. alam dan manusia. di mana peranan aku bagi mereka. berbaloi atau tidak. persoalan2 sebegitu yang sering memberatkan kepala otak aku. tapi aku berjaya tempuh di pengakhirannya.

2011 membuatkan aku tak berhenti belajar dan bersyukur di atas nikmat-nikmatNya yang tidak pernah kita sangka.

Hiroshima. Jun 2011. Program Mobiliti Kepimpinan Pelajar Kochi Univ
jujur. dari dulu aku dah pasang angan nak jejak Hiroshima, lepas aku tonton satu dokumentari pasal Hiroshima 10 tahun lalu.


kalau nak belajar sesuatu, datanglah dari negara yang mundur. banyak yang aku dapat dari sana

buku pertama aku bersama penulis lain. Hero. Disember 2011
tak pernah aku sangka. permulaan hanyalah percubaan untuk bertapak dalam penulisan.
aku akan cuba perbaiki untuk naskhah akan datang


bila aku dapat semua ni, baru aku sedar, yang aku tak sepatutnya berhenti bersyukur. sekali kita bersyukur, yang di atas takkan jemu bagi kita 1001 nikmat seterusnya. lumrah, kadangkala kita pernah terpikir, yang kita ni lazim melakukan dosa dan mungkar, tapi yang di atas tidak pernah berhenti memberi. kenapa? sebab yang di atas adalah Maha Pemurah. Maha Pengasih. jadi bersykurlah, bukan merugikan tapi menguntungkan.

2012. aku berharap aku lebih baik sebelum ini. menjadi yang terbaik untuk diri aku sendiri dan orang lain. dah tiba masanya aku memulakan sesuatu untuk fasa baru aku. fasa kerjaya. rasanya aku tak perlu lagi mengharapkan masa dan keadaan semata-mata. aku perlu terus bergerak. daripada duduk diam menyerahkan segalanya pada nasib.

dan rasanya aku tidak perlu takut dan kurang yakin dengan kemampuan aku. kalau nak berjaya, kena berani. jangan lari dari kenyataan. itu pengecut 

sekian

p/s : lepas pegi jepun & kemboja, aku makin ketagih nak pegi tempat orang
       -insyallah, kalau takde aral. buku kedua. awal 2012 ni.


0 semut-semut: