Saturday, January 21, 2012

tak ikut kemampuan, binasa

aku tak boleh paksa diri aku untuk buat sesuatu yang di luar kemampuan. binasa. hasilnya takkan menjadi. tak puas. takde kualiti. tapi aku kena paksa diri aku untuk buat sesuatu mengikut kemampuan, dari hati dan akal. hasilnya memuaskan. berkualiti. biarlah sederhana. asalkan aku ada cara tersendiri. mulanya memang perlahan, tapi kelamaan ianya membanggakan.

kenapa mesti malu nak belajar daripada orang lain?
aku akan terus belajar.
orang2 hebat di mata aku ni ramai.
tapi aku kenalah rajin mencari.

Wednesday, January 11, 2012

Luahan rasa : bila kita di pentas

masa lalu hanya cebisan daripada sejarah yang kita cipta sendiri
di kala kita hanya watak baru yang diperkenalkan di pentas lumrah dunia
mungkin di kalangan kita, ada yang paling gembira di pentas itu,
gembira menyusur hamparan luas yang membolehkan dia mencipta kegemilangannya sendiri
dan mungkin juga di kalangan kita, ada yang paling takut di pentas itu,
takut untuk meneroka gelombang dunia yang boleh menenggelamkannya sendiri

apa yang kita corakkan, itulah kita
bangun dah jatuh, yang merasainya tetap kita
pahit dan manis, yang mengenangkannya adalah kita

jangan takut dengan masa di hadapan kita,
kerana lambat laun, kita akan merasainya juga
cuma yakin dan berhati-hati saja

Lagi Rebiu Dua Jalan di Kuala Lumpur

beberapa rebiu pasal Dua Jalan di Kuala Lumpur dalam Hero

1. Cerita yang mengisahkan tentang persahabatan antara 2 orang iaitu Adib dan Nizam, insan yang berbeza serta takdir mereka sendiri di Kota Metropolitan untuk mengejar impian masing-masing. Setelah beberapa tahun lepas zaman persekolahan baru mereka bertemu kembali tetapi dengan cara yang tidak pernah mereka bayangkan. Akhirnya Adib mati di tangan Nizam demi kewajipan dan tanggungjawab Nizam sebagai anggota polis yang sedang bertugas menumpaskan musuh negara sendiri. Sebak juga cerita nie sebab ending dia betul-betul deep[menusuk kalbu]. Nasib tak mengalir airmata aku baca cerita nie. Pendek pula jalan cerita nie. Tak puas baca sebenarnya. - blog Si Gades Bujang

2. Tulisan yg boleh tahan serius. Bermain dgn emosi. Antara impian, harapan dan kenyataan. Ada 2 jalan kehidupan utk dipilih. Silap pertimbangan, celaka kehidupan. Cewaaahhh! Gua bagi 3/5. - blog Kisah Klasik Masa Depan

3. Cerita dia sedap..kisah Adib & Nizam ; ada sorang makwe juga sebagai seri cerita..tak berapa tipikal tapi cukup buat pembaca rasa situasi genting dalam port klimaks..tak sama macam drama tivi yang scene pendek..tapi teknik imbas kembali yang di lakukan oleh Shahir cukup berjaya..ke telitian dalam menggambarkan suasana tu sangat kagum..& ending dia serupa macam filem apa tu nama dia yang adaptasi nama khabi kushi khabi gam? lupa lah..& apa abang boleh cakap, cerita ni lebih bagus dari tengok tivi..serius - blog Abang Zam


belilah Hero. tak merugikan. malah menguntungkan. dalam Hero dah cerita segala2nya. cerita aku mungkin kurang impak bagi kalian, tapi jangan lupa pada 4 cerita lain. hasil tangan Zara, Lelep, Fikri, Bozu boleh menjentik lagi perasaan Hero korang tuh. 

siapa berminat? boleh oder kat lejenpress.com. takpun info@lejenpress.com
rm20.00 saja. lagi berbaloi beli mangga dengan majalah Kuntum

*aku senyum sampai telinga. walaupun masih bnyk lagi kekurangan.,terima kasih
* aku masih curik mase nak buat rebiu penuh Hero ni. projek tahun akhir benar2 nak bunuh aku!

Tuesday, January 10, 2012

Luahan rasa : sejarah kita mungkin berulang

malam ini seperti beku
tanpa kata-kata indah
dan tawa menenangkan
tatkala kamar ini sangat hambar
dan bertebaran semua puisiku
puisi-puisi hanya untukmu
pasrah dirangkul angin bisu
menerjang pekat gelap menggila.

aku seperti beku
ralit pada liuk lentok api lilin
akhirnya padam bersatu kelam
membuatkan aku terus tenggelam
bayangan kecewa terus terpendam
menanti sirna yang lemah kugenggam

dalam kelam, kau datang
secalit senyum, terukir tenang
ah, manismu masih seperti dulu
rahsia membungkam di sebalik senyuman
adakah harapan atau sindiran?
aku makin keruan, dilambung goyah
ya atau tidak
benar atau salah
kehadiranmu menerpa
adakah sejarah mungkin berulang?
membibit sangsi, galau beraja
sesungguhnya, aku terpana akan dimensimu
jika diberi peluag
kita akan bertemu
dalam realiti ini
percayalah

Sunday, January 8, 2012

nikmat syukur 2011

hari ni 9 Januari 2012. maknanya dah 9 hari aku bertapak kat alam 2012 nih. sebuah permulaan yang baik bagi aku. kerana aku tinggalkan 2011 dengan senyuman, di atas momen-momen yang tidak disangka. kadangkala ada juga momen yang memang indah tak terkata.
2011 membuatkan aku lebih matang untuk kenal diri aku sendiri. kemampuan aku untuk mecapai sesuatu. 'produk' yang telah aku hasilkan, cemerlang atau sebaliknya. dan 2011 juga membuatkan aku lebih arif tentang sekeliling. alam dan manusia. di mana peranan aku bagi mereka. berbaloi atau tidak. persoalan2 sebegitu yang sering memberatkan kepala otak aku. tapi aku berjaya tempuh di pengakhirannya.

2011 membuatkan aku tak berhenti belajar dan bersyukur di atas nikmat-nikmatNya yang tidak pernah kita sangka.

Hiroshima. Jun 2011. Program Mobiliti Kepimpinan Pelajar Kochi Univ
jujur. dari dulu aku dah pasang angan nak jejak Hiroshima, lepas aku tonton satu dokumentari pasal Hiroshima 10 tahun lalu.


kalau nak belajar sesuatu, datanglah dari negara yang mundur. banyak yang aku dapat dari sana

buku pertama aku bersama penulis lain. Hero. Disember 2011
tak pernah aku sangka. permulaan hanyalah percubaan untuk bertapak dalam penulisan.
aku akan cuba perbaiki untuk naskhah akan datang


bila aku dapat semua ni, baru aku sedar, yang aku tak sepatutnya berhenti bersyukur. sekali kita bersyukur, yang di atas takkan jemu bagi kita 1001 nikmat seterusnya. lumrah, kadangkala kita pernah terpikir, yang kita ni lazim melakukan dosa dan mungkar, tapi yang di atas tidak pernah berhenti memberi. kenapa? sebab yang di atas adalah Maha Pemurah. Maha Pengasih. jadi bersykurlah, bukan merugikan tapi menguntungkan.

2012. aku berharap aku lebih baik sebelum ini. menjadi yang terbaik untuk diri aku sendiri dan orang lain. dah tiba masanya aku memulakan sesuatu untuk fasa baru aku. fasa kerjaya. rasanya aku tak perlu lagi mengharapkan masa dan keadaan semata-mata. aku perlu terus bergerak. daripada duduk diam menyerahkan segalanya pada nasib.

dan rasanya aku tidak perlu takut dan kurang yakin dengan kemampuan aku. kalau nak berjaya, kena berani. jangan lari dari kenyataan. itu pengecut 

sekian

p/s : lepas pegi jepun & kemboja, aku makin ketagih nak pegi tempat orang
       -insyallah, kalau takde aral. buku kedua. awal 2012 ni.