Tuesday, December 20, 2011

Rebiu Dua Jalan di Kuala Lumpur

dalam hari-hari yang aku bergelumang dengan asaimen, dan projek ef why pi yang tak sudah-sudah sempat la jugak aku membaca beberapa rebiu pembaca pasai Hero. Maka di sini aku nak tekankan rebiu pasal cerita aku dalam Hero, Dua Jalan Di Kuala Lumpur.

- rebiu oleh penulis Hero sendiri. Abang jambu abad ini, Bozu

karya seorang kawan yang baru aku kenali, Shahir. Cerita paling pendek di dalam buku Hero ini tetapi meletakkan sinopsis paling panjang pada kulit belakang buku Hero ini. Mengisahkan tentang dua orang sahabat baik yang bernama Adib dan Nizam bersama seorang makwe bernama Aisha Humaira. Mengisahkan bagaimana mereka berpisah kerana membawa haluan masing-masing tetapi berjumpa secara tidak sengaja pada hujung cerita. Cerita yang sangat sinonim dengan drama melayu tambah-tambah ada scene air mata. Walaupun jalan ceritanya agak klise, pemilihan perkataan dan penggunaan bahasa Shahir amatlah power pada aku. Mungkin cerita ini akan lebih menarik jika setiap karektor dikupas dengan lebih teliti. Terdapat pelbagai persoalan ditinggalkan Shahir kepada kita dan cerita ini ditamatkan ketika pembaca masih tertanya-tanya. Sebuah cerita yang sangat serius. Part paling mendebarkan adalah part sarang pelacur.

- rebiu oleh blogger adik manis http://angelsjourney.blogspot.com

cerita from shahir nie starting yang agak baik untuk mula baca buku...penilain hero dalam cerita pilihan antara dua sahabat.

maka, kepada pihak-pihak yang membuat rebiu, terima kasih banyak. aku suka rebiu kalian. maka, kesimpulan di sini :
- aku kena kontrol diri aku sendiri daripada tengok drama-drama melayu yang klise. aku ni senang terpengaruh
- aku kena menulis di luar kotak
- aku kena banyak baca lagi penulisan orang lain. tak baca, memang bodo sombong
- banyak lagi yang aku kena belajar
- memang aku tak nafikan, cerita writer lain memang besh. jalan cerita yang tak penah aku terlintas.


eh dol, banyak-banyak cerite dalam hero ni, cerite kau paling skema gile - rebiu oleh Kartini sambil tersengih-sengih.

aku tersenyum sambil menguis bintik-bintik muka di hujung jari, lalu aku menjentiknya dengan sekuat hati.

p/s : relaks. ni baru permulaan. sekarang ni dalam proses untuk projek buku kedua. kali ni aku tulis kaw2 punya. doakan ye

2 semut-semut:

run aziluz said...

selamat menulis! hahah

shahiryusoff said...

tq bro. doakan aku ye