Wednesday, December 28, 2011

aku dan saiful bukhari?

petang itu, aku hanya terlentang mengadap tivi. layan drama2 melayu yang klise tak berkesudahan. kelihatan wan maimunah selaku mak bedah sedang sibuk menuang nasi putih ke pinggan majikannya, Dato' Karim. Lepas dia menuang nasi kat pinggan Dato' Karim, Mak Bedah pun buat2 naif tuang nasi kat pinggan isteri Dato' Karim, Datin Faridah. Datin Faridah pun menengking sekuat hati :

'cukup Mak Bedah! Kau nak tengok aku gemuk ke!' 

Mak Bedah pun berlari2 anak masuk kedapur sambil teresak2. Hujung lengan baju kurungnya dibuat kesat hingus dan air mata yang berjurai2. Lepas tu mulalah muzik  mendayu2 berkumandang.

*****

'anakku, nanti dah abis belajar nak kerja ape?' soal mak aku sebelum aku sempat menghamburkan makian kat Datin Faridah yang menyinga tuh. krak kruk krak mak aku hadamkan tempeyek kacang.

'entahlah mak, tak tau lagi nak keja ape. ingatkn nak jadi artis je'. aku bersuara selambe.

'kamu kan minat menulis, apa kata jadi setiausaha sulit menteri'

'eh janganlah mak, nanti jadi macam kes anuar ibrahim *^&%#  s/u die sendiri tu. Ish mintak simpang!' kakak aku muncul entah dari mana. Aku dan mak hanya terlopong, kemudian mak terus menghabiskan sisa tempeyek kacang. sementara aku terus tengok wan maimunah yang masih tidak berhenti menangis.

p/s : eh aku ni sejambu Saiful Bukhari ke?

2 semut-semut:

Lieynne Ramly said...

errrr.....jambu ke dol????
tang mne yg jambunye....
errrr....

shahiryusoff said...

haha..entahla lin. aku pon kdg2 konfius