Thursday, October 13, 2011

merekalah bangsa yang maju

Jepun. siapa yang tak mahu pergi ke sana. setiap orang mengimpikannya. siapa saja yang nak melihat gaya hidup dan peradaban orang2 sana. kemajuan dan pemikirannya. bila aku dapat peluang ke sana, aku dapat rasakan akulah orang paling bahagia di dunia. tak sangka, angan2 dari kecik. nak teroka tempat orang akhirnya jadi realiti.

aku ambil kesempatan ni, aku cuba mempelajari apa yang aku nampak dan apa yang aku alami sendiri. jujur aku katakan, aku sangat kagum dengan kemajuan dorang. seringkali juga aku bandingkan kemajuan kita dengan kemajuan dorang. memang berbeza. kadang2 aku fikir, kenapa kita tidak mampu untuk menjadi seperti dorang? sebab sesetengah daripada kita, malas. masih di takuk yang lama. disiplin dorang memang tinggi dan dorang amat mementingkan masa. bagi dorang masa adalah segala-galanya. dorang amat menghargai masa. kebaikan masa tu dorang gunakan untuk diri sendiri dan juga untuk orang lain.

siang, malam dorang bekerja tak berhenti. dengan bekerja, dorang akan merasa puas. bila dorang bekerja, dorang akan tolong antara sama lain. tak pernah ada rasa hasad dengki. sebab dorang adalah satu bangsa yang serumpun. bila satu jatuh, jatuhlah semua. bila satu bangun, bangunlah semua. otak dorang sentiasa bekerja. tak pernah putus idea. berfikir bukan untuk diri sendiri saja, tapi untuk semua. dan satu perkara lagi yang paling aku kagumi, dorang amat berbudi bahasa. bila orang luar datang, dorang akan layan kita dengan sebaik mungkin. dari luar rumah hingga lah ke bilik tidur. bila kita di jalanan, kita akan dilayan seperti saudara sendiri.
kat mane2 tempat. kene asingkan sampah!barulah disiplin
kat Katsurahama Beach, Kochi

 Ino Paper Museum, Kochi

 Otoyo, Kochi




Tokyo

 susah nk jumpa orang obesiti kat sini
Shibuya, Tokyo

dan yang paling best, aku dapat jumpa adik aku yg study kat Tokyo.

dorang pernah kecewa dulu. peristiwan bom atom di Hiroshima betul-betul menaikkan semangat dorang. dorang terus bangun, bukan terus rebah. tapi sayang, dorang takde pegangan agama. hanya percayakan semangat animisme. tak hairanlah dorang gemar membunuh diri sekiranya dalam keadaan putus asa. takde pegangan yang melarang dorang untuk melakukan perkara yang sia-sia. kita kat Malaysia, semuanya dah ada sebenarnya. pembangunan kita maju. tapi sekiranya pembangunan seiring dengan pemikiran kita, tak mustahil kita juga mampu menandingi dorang. boleh berubah, tapi mengambil masa.

aku dari dulu lagi, suka kagum dengan kehebatan orang lain. sebab dari situ aku belajar dan kenal diri aku sendiri. tak kiralah orang tu lagi muda dari aku atau dia tu makan garam dulu dari aku, aku tetap hormat dia. disebabkan kehebatan dia yang takde pada aku. walauapapun, aku tetap berbangga dengan bangsa aku, negara aku dan asal usul aku. cuma mencedok sikit ramuan daripada bangsa yang telah maju. sekian.

p/s : penghargaan yang tidak terhingga kepada pihak pengurusan Kolej Tiga Belas dan Pusat Antarabangsa UPM. terima kasih banyak2!




0 semut-semut: