Thursday, October 27, 2011

Luahan rasa : Bintang

Jika ditanya.siapa aku?
Aku hanyalah seorang lelaki
Yang gemar terlentang di hamparan
Menghayati kesyahduan malam yang mengasyikkan
Menyaksikan lukisan bintang berselerakan

Aku menguraikan jemariku ke atas
Bagaikan menyentuh hamparan malam
Aku sedar
Betapa kecilnya tapak tanganku ini
Lalu terdetik, mampukah aku?
Untuk merangkul semua bintang di sana sini?
Untuk disemadikan dalam jiwa yang sunyi?
Untuk menciptakan keluhuran budi?
Untuk menyemai impian nan suci?

Rasanya aku tak mampu.

Jika ditanya lagi.sekiranya kau adalah bintang?
Mungkin aku menjadi bintang paling hujung di sudut malam
Bintang yang paling kelam
dan senyumannya kelihatan tenggelam

Jika ada persoalan lagi. bagaimana caranya agar kau tak terus kelam?
Mungkin aku perlu menjadi bintang yang boleh mendaki
Menepis semua bintang-bintang yang kian berseri
Agar aku mudah mendekati mentari
Supaya lingkarannya terus mengelilingi.

Sememangnya aku adalah manusia biasa ;
Manusia-manusia yang lumrah bertebaran di muka bumi ini
Yang terlalu banyak angannya
Ada angan yang pasti, dan ada juga angan yang diagui
Ada angan yang murni, dan ada juga angan yang dikhianati
Ada angan yang wangi, dan ada juga angan yang berduri
Terpulang. Angan masing-masing terletak di pundak masing-masing.

mudah-mudahan, agar tercapai semua anganku. dunia dan akhirat. sesungguhnya aku tak pernah berhenti berdoa. amin

2 semut-semut:

iz said...

fuhhh..berbakat gilo...

shahiryusoff said...

haha. biase2 je bro.