Friday, October 21, 2011

bila hujan

bila hujan, aku hanya terbaring. terlentang. merenung kipas yang ligat berpusing. aku sengaja tidak bergerak. saja manjakan diri dengan suasana bilik yang kelam. sunyi. sejuk. lagu permaidani dendangan aris ariwatan pula hanya sayup-sayup di hujung bilik.

tak tahu mengapa sejak kebelakangan ni kerap hujan hampir setiap petang. mungkin ianya memberi ruang untuk aku bersendiri. dan merenung kembali apa yang aku dah lakukan sebelum ni.

aku mengiring ke kiri. menghadap dinding yang kelihatan kusam. rupanya baru aku sedar....

'oh banyaknya dosa yang aku dah buat hari ni'

aku terlentang semula. anak mata aku tak bergerak.

'emm..doa orang yang banyak dosa macam aku ni, dimakbulkan ke?'

aku bingkas bangkit. aku masih belum mengerjakan asar. lalu wuduk kuambil dengan serendah hati. dalam keghairahan hujan, aku bersujud dan berdoa semahu-mahunya. agar doa-doaku diperkenankan.amin

4 semut-semut:

Eha Solehah said...

alhamdulillah............ thank u allah.............

shahiryusoff said...

jgn pernah berhenti bersyukur k

yusuf mujahidin ™ said...

:)

shahiryusoff said...

thnks bro :)