Monday, October 31, 2011

1 dollar di Kemboja

ini merupakan sebuah bingkisan cerita yang jauh dari bumi yang kita pijak sekarang. kisah aku dan mereka, di bumi daif Kemboja. petang itu, aku, faizal amri, danial farish, nur farisya dan mimi aliah, hanya lepak minum di gerai jalanan. sambil meghirup udara Phnom Penh yang ternyata menyesakkan dengan kesibukkan warga kota.
tidak semena-mena datang seorang kanak-kanak perempuan. sekitar umur 5 tahun. entah dari mana datangnya. kitaorang tak sedar. hanya berkaki ayam. baju tshirt putihnya penuh dengan sisa kehitaman. berseluar pendek biru kundang yang hampir koyak di sana sini.

budak tu mendekati. gigih mengoncang-goncang bakul merah. di dalamnya terkandung pelbagai gelang manik yang berdenting-denting. agak membingitkan. disebabkan aku tak tahu gerangannya, jadi aku gelarkannya sebagai Sally.

 please... buy my bracelet. only 1 dollar.. 1 dollar..
Sally tidak henti menagih perhatian. sementara tangan kirinya menjulang-julang rantai manik buatannya.

one for 1 dollar..1 dollar...
aduh suaranye. kasihan betul. matanya aku tengok seperti bersinar-sinar.

tapi rayuannya seperti diendahkan. aku tengok faizal amri sibuk dengan henpon tiga tiga sekupang die, danial farish pulak sibuk nak betulkan kolar baju die. si nur farisha pula sibuk nak tarik-tarik rambut die. ade kutu katanya. aku pulak? aku sibuk tergaru sane sini. mimi aliah je yang rasa kesian dengan Sally. lalu terkial-kial keluarkan satu note duit kertas 1 dollar dari poket seluar jeansya.

ok..if i want two bracelets, can i have it like 1 dollar?
no..no..no! one for 1 dollar. two for 2 dollar!. Sally merengus manja
erm actually what you want to do with this money?
This money for my mom. Sally bersuara perlahan

kitaorang tersentak. rasa simpati menghiris-hiris tajam.

if that so, i dont want buy your bracelets. here your 2 dollar. mimi aliah segera menyelitkan 2 dollar pula ke dalam kocek baju Sally
no..no...!! you must buy my bracelets. i dont want your money. Sally mengeluarkan semula 2 dollar tu. dicampakkannye ke atas meja.
ok..ok..i buy your bracelet. mimi aliah pun membeli gelang itu dengan rasa berbelah bagi
ok thank you!  Sally beransur dari situ dengan senyumannya yang panjang lebar.

selang beberpa minit kemudian, muncul sebuah van putih. memecut laju lalu berhenti betul-betul di depan gerai. tidak diduga ramai kanak-kanak berlari-lari ke arah van itu. kanak-kanak yang muncul dari setiap genap ruang ibu kota Phnom Penh. semuanya senasib seperti Sally. mengemis di jalanan. menagih simpati orang ramai supaya membeli gelangnya. dalam kebingitan kanak-kanak gelendangan itu, kelihatan pula seorang lelaki sibuk mengira duit. mungkin hasil daripada jualan gelang-gelang tersebut. setelah selesai urusan mengira duit, kanak-kanak gelendangan itu pun berpusu-pusu masuk ke dalam perut van. Sally sempat menoleh, seraya tersenyum kepada kitaorang.

eh biar betul budak ni. dia jual gelang untuk mak dia ke, untuk orang lain? ternyata di bumi Kemboja, kanak-kanak telah diekploitasikan. mereka hanya tidur di jalanan. tiada rumah. tiada keluarga. kemiskinan sentiasa membelenggunya. mungkin mereka sempat lagi diselamatkan. masa depannya? Wallahualam. aku tak tahu.
Itulah dinamakan Kemboja. tempat yang tidak pernah terlintas untuk aku lawati sebelum ini. sekiranya kita hendak belajar sesuatu, pergilah negara yang mundur seperti Kemboja. dari situ kita akan lebih tahu apa itu nikmat kesyukuran.



p/s : rata-rata kanak-kanak yang beragama Islam tiada di jalanan.
       1 dollar = +- rm 3.40

3 semut-semut:

shahiryusoff said...

kenangan di phnom penh

jue.nor said...

hye sally~~

shahiryusoff said...

er.yeay!!ko dah boleh komen.