Thursday, September 22, 2011

Suatu Masa

aku hanya berbaring
menghayati alunan irama puisi
puisi cetusan M Nasir bagaikan memahami aku
kala ini
ketika ini
tiap kata-katanya bagaikan memujuk aku
agar aku tidak terus hanyut dalam dimensi yang mengelirukan
yang mengecewakan
Suatu Masa

Bagaimanakan ku mula
Dan apakah kata-kata
Yang indah untuk diabadikan
Tiap wajah berkisah
Tiap madah bererti
Manakah ilhamku

Cahaya di matamu
Senyum di bibirmu
mengukir seribu tanda pertanyaan
Mungkinkah kau jua dalam kerinduan
Di saat begini aku merindukah

Berhelai-helai surat
Terbiar di depanku
Tak dapat aku utuskan
Ku ramas semua
Dan ku buangkan
Jauh dari pandangan

Lalu aku kesal
Ku kumpul semula
Tak dapat ku nyatakan apa yang ku rasa
Jika engkau tahu di dalam hatiku
Mungkinkah kau sahut jeritan batinku

Dengarkanlah panggilanku
Dengarkanlah lagu untukmu
Angin lalu kau sampaikan
Rasa rindu yang membara
Kepadanya

Warna-warna cintaku
Kian pudar bersama
Malam yang gelap gelita
Entahkan kau rasakan
Apa yang aku rasa
Atau kau tak endah

Tapi ku percaya
Semua telah tertulis
Dan niat suciku takkan disiakan
Dan di suatu masa
Di hari yang indah
Ku hulur tanganku 
Lalu kau terima

Entahlah
Aku masih keliru
Aku masih hanyut dalam kecewa gamaknya
Ternyata kata-kata ini mengejek aku
Menyeksa aku.

Setelah aku dapat tahu
Si gadis bertudung ungu itu,
sudah berpunya.

Kala ini, tiada lagi pengharapan untuk pertemuan
bagi hari mendatang. sekian.

p/s : tak bermakna aku terus menerus kecewa. aku masih kuat. :)
 

8 semut-semut:

jue.nor said...

0ooi 0oii~tudung biru mne plak?ritu tudung pepel~aiyakk~rmainye~huuu

shahiryusoff said...

oi, aku typo la.ni aku betulkan balik.haha

jue.nor said...

hahahahahaha~lucu~mane taw pasnh muncul si tudung merah pink kelabu biru kale kali ke?~hee
nh lagu ko karok ritu ek?~klasik!~

shahiryusoff said...

haha...mane ade tudung kaler kali lg dah. sorang saja.. aah yg aku nyanyi ari tu

jue.nor said...

sorang jek?aiyakk~haha

cik mas said...

shahir, jodoh kita Allah yang pengang. tak perlu kecewa atau rasa rendah diri. kalau sudah jodoh itu tiada siapa mampu menghalangnya.

berdoa semoga dia menjadi milik kamu kelak :)

shahiryusoff said...

terime kasih mas. sememangnye aku yakin dgn takdirNya. :)

~aremar~ said...

ohohoho....g karok ngn kecik yer....jeles2...hahaha....s.y kalo karok ngn aku mesti ko cair punya dgr suara aku mcm ila sabri tau....muahahaha