Thursday, July 21, 2011

jangan berhenti belajar

"kita fikir kita dah sempurna?kita yakin kita boleh lakukan semuanya tanpa bantuan sesiapa?itu adalah manusia yang silap. manusia yang terus menerus menanam ego dalam jiwanya. manusia bodoh sombong yang selalu tersenyum sinis melihat hasil orang lain. manusia yang selalu mengkotak-kotakkan keupayaan orang lain. sedangkan banyak kelemahan yang nyata jelas dipundaknya."

"kita diciptakan untuk terus belajar. belajarlah apa sahaja. belajarlah daripada alam sekitar. belajarlah daripada haiwan. dan belajarlah daripada sesama bangsa manusia. belajar mengenai semangatnya, pengetahuannya, kesabarannya, kecekalannya dan pengalamannya. kita diciptakan untuk saling melengkapi. duduk terpujuk dengan kelebihan diri sahaja akan menjadikan diri kita manusia yang lemah"

"orang lain sudah beribu batu jauh ke depan. tapi kita masih terkial-kial berada di takuk yang lama. kenapa?sebab kita malas. malu. tiada disiplin diri. tiada usaha untuk ke depan. hanya ke belakang kita mampu sedangkan kita boleh berdiri sama tinggi dengannya."

"jangan malu untuk belajar daripada orang lain. belajar bukan untuk meniru tetapi untuk inspirasi kendiri. mereka bangsa maju. yang mementingkan masa dan kualiti. kita hanya bangsa yang baru membangun. yang memerlukan masa dan jati diri"


kenangan di Shibuya. Jun 2011

sekian.

0 semut-semut: