Monday, May 9, 2011

emak,ibu,mama,mami,umi,mok,mother,mom,mamak (bugis sabah)

sepanjang korang hidup,ade tak mengalami mcm ni :

- dol,aku rase tak jadi la nak beli ipad 2 minggu ni,mak aku tak masukkan duit lagi.
- ape?nak pegi kelab malam?ish,tak nak la aku, mak aku tak bagi.
- ish,tak sedapnye sushi ni,mak aku buat lagi sedap.
- sayang,jap lagi i call balik k,mak i panggil tuh.die suruh siram pokok bunge.kejap je tau.muah!
- ko tau ziana,aku tgk rozita che wan tuh terus aku teringat mak aku kat kampung.rindunye kat die.
- weh zamri, lawa tak baju melayu aku?mak aku yg buatkan.
- mak, abah mane?erm,mak boboi nak mintak duit sikit boleh?takutlah nak mintak abah.
- mak,seluar pendek boboi terkoyak.mak tlg jahitkan boleh?
- mak,boboi on the way balik kampung ni.mak tlg masakkan ayam sambal feveret boboi ye mak.
- hello,mak tengah buat ape tuh?saje je boboi call mak ni.bosan lah duk bilik sorang-sorang.
- mak,boboi tak nak kahwin dgn peah.boboi nak kahwin dgn suhana,mak tlg masuk minang utk boboi la ye
- mak!mak!suhana dah mengandung mak.tak lama lagi mak jadi nenek...

segala perkara yg kite lakukan kt dunia ni,kite jadikan mak kite yg utama. kite dgn mak saling berkongsi utk dptkan kasih Ilahi. takde ape yg lebih membahagiakan kalau mak kite pon slalu gembira bersama2 dgn kite kerana setiap hari yg kite lalui adelah hari utk ibu. klu kite rase sedih, berbual dgn mak.klu kite rase gembire pon,berkongsi lah dgn mak.tu yg aku selalu lakukan.

aku betul2 tertarik dgn satu ungkapan.realiti mengenai kasih dan syg seorang ibu terhadap anaknye.sejak anaknye dilahirkan,sehinggalah ke hujung nyawa.

'Perempuan datang dan pergi. Yang masih setia cuma satu. yang masih sudi menerima saya cuma satu, yang tak kisah bagaimana paras rupa dan taraf hidup cuma satu, yang percaya saya terbaik untuknya cuma satu, yang kekal bersamaku hingga ke akhirnya hanya cuma satu'

Selamat Hari Ibu, mak. Insyaallah kasih kite hingga ke akhirnya 

sekian..

p/s : nak g tgk juvana weh.jom!

2 semut-semut:

Lieynne Ramly said...

dol suke nye aku N3 ko ni...ko wat aku tacing....

shahiryusoff said...

hee.kan?aku nak menaip pon hampir tersedu2.erk?