Wednesday, March 9, 2011

solatlah kamu

semalam,shift aku jage kayak utk program cari dana utk trip kelas aku ke kemboja.dari kul 4 smpai 7 kat kolam tasik serumpun.tengah syok2 aku maen air kt tepi2 kolam tuh,azan asar pon berkumandang.aku pon duduk diam2 la smpai azan asar abis.pas tuh aku nmpak sekumpulan lelaki pegi ke surau ramai2.semua pakai baju tshirt kuning.lepas azan abis,aku pon pegi ke surau utk solat bejemaah.lepas abis solat,aku pon bersalaman ngn sekumpulan lelaki tu kt surau smbil tersenyum.lepas tuh aku duk lepak balik kt tmpt kayak tuh ngn mmber aku.tak lame lepas tuh,aku nmpk 2 3 org lagi lelaki berbaju kuning yg same pegi ke surau utk solat asar.time tuh,aku dpt rasekan betapa sejuknye perot mak dorg..sebnarnye lelaki-lelaki tuh pekerja kat cafe kolej serumpun.sejak bape hari aku jage kayak kat situ, aku perasan bile masuk je waktu solat,dorg akan ramai2 ke surau.lepas abis solat jemaah,shift kerja dorg akan digantikan dgn org lain sbb nk bagi ruang kt kwn die nk solat pulak.....

bile aku tgk dorg ni,aku tersedar.sebenarnye walau apa jua yg kita buat,tak kira masa ngn tempat,bila dah masuk solat,eloklah tinggalkan terlebih dahulu pkerjaan kite tuh..tunaikan kewajipan.bile dah solat,sambung lah balik.aku ni kdg2 suke menangguh.bile dah tangguh..boleh terus lupa nk solat...ha,,jgn jadi mcm tu ye anak2..tak baik.

abah aku slalu pesan :
abah : anakku,jangan lupe solat..luangkan masa hanya 5 minit utk bersolat tak membebankan pun.
aku : baiklah papa
abah : bagus anakku.ingat ye pesan papa. 


kita pon dah tau kan..solat tu tuntutan yg wajib dilakukan.solat ni sebenrnye bwk bnyk kebaikan kt kite,bukan dari sudut agama dan kerohanian jek,dari sudut kesihatan pon banyak jugak.klu tak caye,search la google...bile kite dlm keadaan marah,solatlah.bile kite berniat nk buat kemungkaran,solatlah.bile kite dlm keadaan susah,solatlah..bile kite dlm keadaan sedih,solatlah.bile kite dlm keadaan gembira pun solatlah..insyaallah hati akan tenang semula.

abah aku selalu pesan.dlm keadaan gembira,sujud syukurlah bile selesai solat.dlm keadaan sedih,menangislah bile kite berdoa kepadaNya..sujud la dgn penuh kesyukuran dan berdoalah dengan penuh bersungguh2 utk mngharapkan belas drpNya..

tujuan aku buat entri adalah utk mengingati antara satu sama lain.termasuklah aku.kite ni kan sesama saudara.takde perbezaan di sisiNya..smoga kite smua sntiasa dirahmati..renung2kan dan selamat beramal semua!sekian...

4 semut-semut:

~fathiah ibrahim~ said...

spttnya masa ko nak marah smlm terus ko p solat..hehehe

shahiryusoff said...

aah ek..patotnye lepas aku marah tuh,aku terus naik pentas terus solat kt situ jugak.smpai nanges2..mesti korg sume terpinga2..haha

Afifah Ahmad said...

nice entry:))

shahiryusoff said...

thnks ;)